מסיל"ה למען קהילת מבקשי המקלט וחסרי המעמד בימי קורונה:

מגיפת הקורונה השפיעה באופן דרמטי וקשה על קהילת מבקשי המקלט וחסרי המעמד, המצויה כיום במשבר הומניטארי ורעב אקוטי. 


עם פרוץ המשבר, רבים מחברי הקהילה פוטרו ממקומות עבודתם, בעיקר בענפי המסעדנות והמלונאות. בשיא המשבר, כ-80% ממשקי הבית נותרו ללא הכנסה כלל.


בחודשים יוני-אוגוסט, מעטים מחברי הקהילה חזרו לעבוד אך גם במתכונת מצומצמת בהשוואה לתקופה שלפני המשבר. להערכתנו, בתקופה זו בכ-50% ממשקי הבית לפחות הורה אחד לא עבד. 


לסגר השני והשלישי, הגיעו רבים אחרי חודשים רבים ללא עבודה וללא חסכונות כלל. המצוקה קשה ביותר ומשפחות רבות אינן מסוגלות לרכוש מזון, לשלם בעבור מעונות היום לילדיהן, לשלם בעבור שכ"ד, ביטוחי בריאות לילדים ועוד. 
 

בסקר שנערך על ידי מסיל"ה בשיתוף תכנית בתאבון בעיריית תל-אביב-יפו ומשרד הבריאות, בקרב 500 איש מחברי הקהילה חסרת המעמד, עלה כי 86.2% מהנשאלים נמצאים במצב של אי ביטחון תזונתי בינוני-חמור על פי הפילוח הבא: 32% ברמת אי ביטחון תזונתי בינוני ו-54.11% במצב של אי ביטחון תזונתי חמור (רעב). 

 

 

מדד אי ביטחון תזונתי.png

ראוי להדגיש כי חברי קהילת מבקשי המקלט וחסרי המעמד אינם זכאים לקבלת כל קצבה מהמדינה והם נטולי עורף משפחתי-קהילתי. 


המצוקה הקשה מורגשת היטב. מדי יום מתקשרים ומגיעים פיזית למסיל"ה עשרות אנשים הנזקקים לסיוע. כמות בקשות הסיוע במזון, חיתולים, מזון תינוקות, תשלומי שכר דירה, ביטוחי בריאות לילדים, מעונות יום ועוד שהתקבלו במסיל"ה גדלה ב-1,020% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

מחודש מרץ ועד לסוף חודש דצמבר חילקנו:

  • 12,305 תווי מזון – התווים חולקו למטופלי מסיל"ה, לפונים למרכז מיצוי הזכויות ולארגונים והעמותות השונים המסייעות לקהילת מבקשי המקלט וחסרי המעמד.

  • 4,357 חבילות מזון יבש ואוכל מוכן

  • 2,083 חבילות חיתולים

  • 603 ערכות יצירה ומשחק

  • 113 טאבלטים

  • 264 ילקוטים, קלמרים וציוד לבית הספר

  • 683 ערכות היגיינה

  • 96 ערכות חורף – שמיכות, רדיאטורים, מטריות ועוד

 

הסיוע הרב שחולק נרכש הודות לכספי תרומות של אנשים פרטיים וקרנות שגויסו על ידי מסיל"ה וזכו למאצ'ינג עירוני בקרן החירום שבקרן תל-אביב, אשר הוקמה על ידי ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, מיד עם פרוץ המשבר. שיתוף הפעולה הפורה עם קרן תל-אביב אף אפשר, במקרי קיצון, לסייע למשפחות בתשלום שכר דירה למנוע פינוי משפחות מהבתים ובתשלום עבור ביטוחי בריאות לילדים עם צרכים מיוחדים ובסיכון ועבור מעונות יום ומועדוניות.

מיד עם פרוץ המגיפה עברנו לפעול במתכונת חירום שהפכה, ככל שעברו הימים, לשגרת חירום. חברות צוות מסיל"ה עושות לילות כימים בניסיון לתת מענה לצרכים הבסיסיים ביותר של הקהילה בעת הזו: סיוע כלכלי ותמיכה נפשית. 


הצוותים הפרטניים - צוות ילדים בסיכון, צוות ילדים עם צרכים מיוחדים ובני משפחותיהם, צוות מרכז עבדות וסחר בבני אדם - שמרו כל העת על קשר טלפוני שוטף עם כל מטופלי מסיל"ה והחל מחודש מאי חזרו למפגשים פרונטליים. 


צוות הגיל הרך הפועל ב"בייביסיטרים" עבר לפעול במתכונת המשלבת הדרכה מקוונת והדרכה פרונטלית והעניק תמיכה נפשית וחומרית לגננות שנאלצו לסגור את המסגרות ונותרו ללא הכנסה ולילדים והמשפחות במסגרות. 


הסטודנטים שפעלו תחת המרכז הפרא-רפואי המשיכו במתן טיפולים מקוונים לילדים והחל מחודש ספטמבר חודשו הטיפולים הפרונטליים. המשחקייה הטיפולית הפכה למקוונת – שלושה ספרונים וספר קריאה תורגמו לטיגריניה, אנגלית וערבית, הותאמו להם משחקים וערכות המשחק נשלחו לבתים וחולקו למשפחות המגיעות למסיל"ה. לקראת סוף שנת 2020 חודשו הטיפולים הפרטניים והקבוצתיים במשחקייה. 


בנוסף, פעלנו להנגשת כל המידע הקשור למגיפת הקורונה לחברי הקהילה.  הצוות הקהילתי הכין, תירגם, והעלה בעמוד הפייסבוק של מסיל"ה, שהפך למעין ערוץ חדשותי, את כל המידע החיוני בדבר המגיפה שפורסם על ידי משרדי הבריאות והממשלה, הנחיות ותקנות, הודעות על מרכזי הבדיקות, סרטונים והנחיות להורים עם תכנים פדגוגיים ועוד. המידע הופץ גם בקבוצות הווטסאפ והטלגרם המשותפות למסיל"ה ולפעילים מרכזיים בקהילה. 


בעשרת חודשי המשבר התקבלו במרכז מיצוי הזכויות של מסיל"ה 9,153 פניות מצד חברי הקהילה בעיר תל-אביב-יפו ומחוצה לה (עלייה של 261% במספר הפניות ביחס לשנת 2019). מרכז מיצוי הזכויות הוביל את הסיוע הישיר המאסיבי אותו הענקנו לחברי הקהילה. 


מעבר לכך, תכללנו את הסיוע לכלל הארגונים בזירה; עובדות מסיל"ה מאיישות את מרכז השליטה לקורונה שהוקם על ידי עיריית תל-אביב-יפו, פיקוד העורף ומשרד הבריאות ומהוות את גוף הידע המרכזי על מצב התחלואה בקהילה. כמו כן, לקחנו חלק מהותי בוועדת ההיגוי לחלוקת הסיוע ההומניטרי הממשלתי-פילנתרופי ובחלוקת הסיוע לחברי הקהילה בתל-אביב-יפו.


מסיל"ה גם השתתפה בהקמת מרכז החיסונים הראשון בעולם לקהילה חסרת המעמד, בשיתוף בית החולים איכילוב, עיריית תל-אביב-יפו ומשרד הבריאות. גייסנו מגשרים שפתיים/תרבותיים לעבודה במרכז החיסונים והפקנו חומרי הסברה רבים שנועדו לעודד את חברי הקהילה להגיע ולהתחסן.


במקביל, פעלנו כל העת לספק מענה למצוקות העולות מן השטח. כך, לדוגמא, זיהינו עלייה בתופעת שוטטות ילדים, ללא השגחה, בכל הגילאים ובכל שעות היום והלילה, באזור התחנה המרכזית והשכונות סביבה, שם שוהים אנשים רבים הסובלים מהתמכרויות וממחלות בתחום בריאות הנפש. בניסיון לצמצם תופעה זו, החל לפעול בגינת הרציפים צוות המפעיל את הילדים, שכולל עובדת סוציאלית ופעיל קהילתי של מסיל"ה, לצד צוות של מינהל קהילה המפעיל מרכז נוער שכונתי במקום.  


במטרה לספק מענה הוליסטי לאי-הביטחון התזונתי החמור בקהילה אנו מקדמות הקמת בנק מזון, אשר ייתן מענה  רחב וקבוע לכ-1,000המשפחות הפגיעות ביותר מהקהילה, מתוך שאיפה שמרכז זה יהפוך למכולת חברתית שתהווה פתרון מכבד לטיפול ברעב האקוטי ומעבר מתלות למסוגלות עצמית.
 

Mesila During COVID-19 Pandemic:

The COVID-19 pandemic has had a devastating impact on asylum seekers and other undocumented people, many of whom continue to suffer the affects of this  humanitarian crisis. 


Following the outbreak of the pandemic, many community members lost their livelihoods, primarily in the restaurant and hotel industries which were forced to close. At the height of the crisis, approximately 80% of the households received no income at all. It is estimated that within the past year at least one parent has been unemployed in roughly 50% of the households.


The distress of the loss of livelihoods and lack of savings remains severe, and many families are unable to pay rent, buy food, pay for health insurance and daycares, among other basic needs.  


Acute hunger and access to nutritious foods remain formidable challenges within the community; data from a recent community wide survey conducted by Mesila, the “Bon Appetite” program at the Tel-Aviv-Yafo Municipality, and the Ministry of Health, revealed that 86.2% of the 500 asylum seekers and other undocumented people surveyed are experiencing moderate or severe food insecurity (starvation). 


 

אי ביטחון תזונתי אנגלית.png

Asylum seekers are not eligible for unemployment benefits or other government subsidies, and most of them have no savings or family support.


Each day the Mesila team worked to meet the increasing needs. The number of requests for assistance with food, diapers, baby formula, rent, etc. that Mesila received rose by 1,020% compared to the corresponding period in the previous year.

 

Since March and until the end of December, Mesila has distributed:

  • 12,305 food vouchers – the food vouchers were distributed to Mesila’s clients, families and individuals who applied to the Advocacy and Support Center, and to various nonprofit organizations that extend assistance to the community of asylum seekers and undocumented people.

  • 4,357 food packages and meals

  • 2,083 diaper packs and baby formulas

  • 603 toys arts and crafts kits 

  • 113 tablets

  • 264 school bags, pencil cases, and school equipment

  • 683 hygiene packages

  • 96 winter packages – blanket

This substantial assistance was made possible thanks to donations made by various foundations and private individuals. The donations received were matched by an Emergency Fund established at the Tel Aviv Foundation and Ron Huldai, the Mayor of Tel Aviv-Yafo, immediately following the outbreak of the pandemic.


When faced with extreme cases, the fruitful collaboration with the Tel Aviv Foundation enabled us to provide assistance in the form of rent payments which prevented families from being evicted from their homes, as well as payments for health insurance for children with special needs, and payments for daycares for children at-risk.

 

Immediately upon the outbreak of the pandemic, Mesila began operating in an emergency mode, which over time has become the norm. Our staff have been working day and night in an attempt to support the most basic needs of the community during this period, predominantly with financial assistance and psychosocial support.


Furthermore, we worked to make all the pandemic-related information accessible to the community members.  The Community team prepared, translated and uploaded all vital information about the pandemic from the Ministry of Health and other government agencies on Mesila's Facebook page, which has become a main channel for resources, news, and updates for the community and organization working in the sector. 
Those materials include directives and regulations, notices regarding testing sites, videos and guidelines for parents containing pedagogical content and parental guidance, and more. The information was also circulated in WhatsApp and Telegram groups shared by Mesila staff and amongst key activists from the community.


From March-December, our Advocacy and Support Center received 9,153 applications from community members nationwide (an increase of 261% in the number of applications in comparison with the same period in 2019). 25% of the applications were from asylum seekers living outside of Tel-Aviv (Lod, Ashdod, Haifa, Petach-Tikva and others). The Advocacy and Support Center provided the platform to facilitate massive distributions of direct financial assistance to community members.


Mesila is a key coordinating body responsible for disseminating and facilitating support provided by other institutions. Mesila is an integral part of the Coronavirus Control Center that includes Tel-Aviv-Yafo Municipality, Ministry of Health, Home Front Command and Israel National Security Council. Mesila staff joined the Control Center in order to facilitate care for an increasing number of asylum seekers who tested positive for COVID and were sick and in quarantine. Furthermore, Mesila also took on a significant role in the steering committee for governmental and philanthropic financial humanitarian aid, and oversaw the distribution of financial assistance to asylum seekers in Tel Aviv-Yafo.


Mesila played a critical role establishing the first vaccine center in the world for undocumented people, in partnership with Sourasky Medical Center-Ichilov Hospital, the Tel Aviv-Yafo Municipality, and the Ministry of Health. We recruited linguistic/cultural mediators to work at the vaccine center ,and prepared numerous informational materials designed to encourage the community members to get vaccinated.
Mesila’s various departments (Children at-Risk, Children with Special Needs and their Families, The National Center for Survivors of Human Trafficking and Slavery) maintained ongoing telephone contact with all clients during the pandemic, and since May have returned to in person meetings. The other departments have pivoted activities to abide by COVID-19 restrictions, combining online guidance with limited in person activities.


The students who work at the Paramedical Treatment Center provided online therapy to children, and in September transitioned back to in person therapy. The therapeutic playroom also transitioned to an online platform– three booklets and two reading books were translated into Tigrinya, English and Arabic, games were adapted, and play kits were distributed to families. Towards the end of 2020, the individual and group therapy sessions reopened in the playroom.


All the while, we were constantly engaged in addressing the challenges seen on the ground. For example, one of the repercussions of the COVID-19 crisis was the dramatic increase in unaccompanied children wandering the streets of South Tel Aviv during all hours of the day and night. In response, we opened a youth center for children in a neighborhood municipal building in South Tel Aviv.  A Mesila social worker and community worker began outreach activities with children in the nearby parks, and patrolled the parks at night to familiarize themselves with the children, and identify the risks.


To provide a holistic response to the critical food insecurity in the community, we are promoting the establishment of the very first food bank in South Tel Aviv, which will provide the community a central and stable location to access nutritious foods and increase nutrition education and awareness. The food bank will be open 3 days a week and will serve 1,000 of the most vulnerable families from the community, with a focus on single mothers.